Monica Hirsch, Curriculum Vitae
Arbetslivserfarenhet
1991 - JIC Media - ett oberoende medieföretag
Uppdrag:
- Trans Vision Volvo, projektledare för Volvokoncernens deltagande på världsutställningen i Sevilla, Expo '92. Ansvar för genomförande.
Uppdragsgivare: AB Volvo.
- Intern företagsinformation och informationsplanering i Volvo Aerogruppen.
Uppdragsgivare: Volvo Aero Corporation.
- Dokumentation av privatiseringen av FFV Aerotech Division Motor.
Uppdragsgivare: Volvo Aero Corporation och Volvo Aero Support AB.
|
|
- Bilkriget, TV-dokumentär i fyra avsnitt. Produktionsstart 1994. Idé och manus.
Producenter: GötaFilm och Sveriges Television Region Väst. Visad i svensk TV 1996.
- Nyhetsartiklar och reportage i dagspress, vecko-, bransch- och företagsmagasin.
- Informations- och kommunikationsutveckling i företag och organisationer.
- Skrift för och om Backa Teater.
- Medieutbildningar.
- Dokumentärfilmen Bara dom inte dödar mig. Uppdragsgivare: Levande historia i Göteborg, Göteborgs Stad.
- Dokumentära berättelser. Uppdragsgivare: Levande historia i Göteborg, Göteborgs stad.
- Boken Bara dom inte dödar mig, Jerzy och Teodora, två livsdokument. Uppdragsgivare: Levande historia i Göteborg, Göteborgs Stad.
- Dokumentärfilmen Öppet fönster. Uppdragsgivare: Göteborgs stad Örgryte.
- Reportagefilmen Frukostklubben. Uppdragsgivare: Senior Göteborg, Göteborgs Stad.
- Boken Jag tänker på det som varit varje dag. Uppdragsgivare: Levande historia i Göteborg, Göteborgs Stad.
- Det tysta arvet, kunskapsprojekt och reportageserie i Svenska Dagbladet i samarbete med Helena Östlund.
- Den romska sagoboken Det var en gång det som inte var i samarbetet med Bagir Kwiek. Utgiven av Kabusa Böcker på svenska och romani chib.
- Det tysta arvet, om romer under Förintelsen i samarbete med fotografen Maja Kristin Nylander. Utgiven av JIC Media.
- GLÖM ALDRIG, fem vittnen från Förintelsen, på uppdrag av Levande historia i Göteborg.
- Modet att minnas - Sex kvinnor om kriget i Bosnien och Hercegovina. Utgiven av Bokförlaget Korpen.
1991 Manager In-Group Communication, AB Volvo
Projektledare för Volvokoncernens deltagande på världsutställningen i Sevilla, Expo '92. Administrativt och kreativt ansvar. Utvecklar och startar digital internationell chefsinformation, Circleline.
1990 - 1991 Manager Market Communication, AB Volvo
Projektledare för Volvokoncernens deltagande på världsutställningen, Expo'92.
1987 - 1990 Chefredaktör Volvo Monitor, AB Volvo
Magasin med 11 nummer per år, 8 på svenska och 3 på engelska åren 1984-1990. Tidningen har inget redaktionsråd. Görs helt och hållet av sin redaktion.
1984 - 1987 Journalist Volvo Monitor
1973 - 1984 Journalist Göteborgs Tidningen (GT)
Bl.a allmänreporter på centralredaktionen. Reportage och serier i samhällsaktuella frågor.
1972 - 1973 Journalistaspirant Expressen
Nyhetsreporter vid centralredaktionen i Stockholm och riksredaktionen i Göteborg.
1971 - 1972 Frilansjournalist/Fotograf